Tid

I mitt arbete som redovisningskonsult funderar jag alltid mycket på tid.

Vi får oftast frågan vad kostar ni per timme? Jag har funderat på det här jag har ställt samma fråga förut. Ett timpris säger ingetting egentligen. Frågan man borde ställa är vad får man för tiden?

När vi får en ny kund tittar vi alltid på nu läget hur ser processen ut idag. Sen när det är kartlagt börjar vårt roliga arbete. Jakten på tiden. Hur kan vi jobba smartare och kapa tid och ta bort onödiga processer. Hittar vi en lösning som effektiviserar bort våran egen tid med tex en integration då gör vi det.

Kvalitet har en stor del av hur effektivt man jobbar. Har man koll på bokföringen, avstämningar på plats, bra dokumentation och en analys av siffrorna sparar man mycket tid och slipper tråkiga överaskningar.

Sista pusselbiten som gör att man sparar tid, kommunikation.

Vi frågar alltid vår kund berätta hur ni arbetar, hur kommer materialet in till dig, varför gör man på ett visst sätt och läser man alla rapporter man får? Ibland skickas det rapporter som ingen läser till kunder när de i själva verket istället har behov av en helt annat besluts underlag. Kan underlag skickas in på ett smartare sätt genom en integration eller en app? Kommunikation är jätte viktigt.

Jag säger som min gamla chef ”tid är det enda vi har gott om” sen är det upp till oss att skapa det bästa av tiden vi får.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *