Alltid blicka framåt

De senaste två veckorna har mina dagar fyllts med att starta upp nya kunder och styra upp befintliga kunder. Jag tittar på nuläget hur gör man idag när man arbetar med ekonomifunktionen och hur kan man göra i framtiden för att arbeta mer effektivt och kvalitetssäkrat. Stor del av mitt arbete har bestått av system relaterade frågor. Digitalisera och hitta nya processer för nya kunder. Automatisera manuella flöden och hitta bra integrationer för att automatisera arbetet. I våra befintliga kunder har arbetet bestått av att hitta felkällor i befintliga affärssystem, mycket kontakt med support och ställt frågan varför.  Ett litet fel i ett affärssystem ger fel output vilket gör att siffror som kommer ut i rapporterna blir fel. Det är mycket teknik och det är tidspress. Det måste rättas snabbt för att kunna rapportera korrekt.

Det har blivit långa arbetsdagar. I torsdags satt jag till kl 3 på morgonen för att bli klar.  Vårt arbete som redovisningskonsulter handlar inte längre om att bara kunna bokföra. Det handlar om att kunna se processer, förstå system, klura på lösningar och blicka framåt hur kan vi göra vi bättre hur kan vi göra vi annorlunda.  En sak är säkert man blir aldrig klar. Det finns alltid saker som behöver finslipas och utvecklas. Processer som kan förbättras. För att lyckas med detta  arbetar vi i nära samarbete med våra kunder. Vi vill inte uppfattas som en extern konsult. Känner kunderna att vi är en del av deras företag har vi lyckats.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *